Treinen die de wereld veranderden

De komst van de trein veranderde de vroegere opvattingen over tijd en afstand. Leer meer over 10 spoorwegen en treinreizen die ook de loop van de geschiedenis veranderden.

De opening van de Liverpool and Manchester Railway in september 1830 markeerde de dageraad van het door stoom aangedreven spoorwegvervoer. Vóór de aanleg ervan werden de meeste spoorwegen door paarden getrokken en gebruikt voor het vervoer van vracht zoals steenkool over korte afstanden. De 31 mijl lange spoorweg tussen Liverpool en Manchester was de eerste die zowel passagiers als vracht vervoerde door middel van door stoom aangedreven locomotieven, die waren ontworpen door George Stephenson, de winnaar van de open ontwerpwedstrijd van de spoorweg. De treinen van de Liverpool and Manchester Railway, die een snelheid van 30 mijl per uur haalden, vervoerden in het eerste jaar meer dan 500.000 passagiers, wat resulteerde in royale dividenden voor de investeerders. Door katoen van de haven van Liverpool naar de fabrieken van Manchester te vervoeren, stimuleerde de spoorweg de ontwikkeling van de industriële revolutie in Engeland. De door Stephenson gekozen afstand tussen de rails van Liverpool en Manchester – 4 voet en 8,5 inch – is nog steeds de standaardspoorbreedte in de industrie.

Spoorwegen verbonden voor het eerst de Atlantische en de Stille Oceaan toen de Panama Spoorweg in 1855 werd voltooid. De 50 mijl lange spoorweg verlichtte de lastige reis over de Panamese landengte voor passagiers die over zee reisden tussen de oost- en westkust van de Verenigde Staten, en werd populair bij de tienduizenden goudzoekers die rijkdom zochten in de Californische goudkoorts in de jaren vóór de voltooiing van de transcontinentale spoorlijn in de Verenigde Staten. De Panama Railway, die vracht vervoerde voor stoombootmaatschappijen en ook Amerikaanse post, was de meest intensief gebruikte goederenspoorlijn tot de opening van het Panamakanaal in 1914, dat bijna dezelfde route over de landengte volgde.

De Trans-Siberische spoorlijn, die acht tijdzones en 6000 kilometer verraderlijk subarctisch terrein overspande, was de langste en duurste spoorlijn die ooit werd gebouwd toen hij in 1916 werd voltooid. Door de reistijd van Moskou naar Vladivostok te verkorten van maanden tot slechts acht dagen, maakte de Trans-Siberische spoorlijn een betere controle van de regering over ’s werelds grootste land mogelijk. Het project vergde zoveel geld dat het leidde tot economische tekorten en ontoereikende wapens voor het Russische leger in de Eerste Wereldoorlog, wat bijdroeg tot de Russische Revolutie in 1917. De communisten gebruikten de spoorlijn om de macht te consolideren tijdens de burgeroorlog die volgde op de Russische Revolutie en om verse soldaten naar het front te brengen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De spoorlijn stimuleerde migratie naar het oosten en maakte ook het vervoer van steenkool, timmerhout en andere grondstoffen uit Siberië naar de grote steden van Rusland mogelijk.

Aanbevolen artikelen