Spoorweggeschiedenis, onderzoek en ontwikkelingen

De Federal Railroad Administration (FRA) heeft de Transportation Research
Board (TRB) gevraagd te helpen bij de herziening en planning van haar programma voor onderzoek en ontwikkeling (O&O)
programma door een task force in te stellen van deskundigen uit de industrie die vertrouwd zijn met zowel FRA als
en met de onderzoeksactiviteiten van de spoorwegindustrie. Onder auspiciën van het FRA heeft de TRB
de afgelopen acht jaar haar Committee for Review of the Federal Railroad
Federal Railroad Administration Research, Development, and Demonstration Programs (RD&D, de Review
Committee), onder leiding van vier verschillende voorzitters. Begin 2005 heeft de FRA de TRB verzocht
een beroep te doen op deze commissie en andere bronnen om input van belanghebbenden en klanten te krijgen voor
een actualisering van het FRA vijfjarenplan voor onderzoek en ontwikkeling in de spoorwegsector. De
huidige inspanning zal dienen als een vervolg op het verslag met dezelfde titel dat op verzoek van de Senate
Appropriations Committee en dat in maart 2002 door de FRA is gepubliceerd. De evaluatiecommissie
heeft deze opdracht met enthousiasme aangenomen en is bezig het FRA te helpen bij de ontwikkeling van een
openbare workshop over de behoeften op het gebied van spoorwegonderzoek, die gepland is voor 5-6 april 2006.

Historisch en hedendaags kader van spoorwegtechnologie

De Amerikaanse spoorwegen zijn een eerbiedwaardige en waardevolle, maar kwetsbare industrie.
De spoorwegen waren “de eerste grote onderneming van de natie” in de beroemde woorden van Alfred Chandler –
en omdat ze “doordrenkt waren van het algemeen belang”, waren de spoorwegen de eerste industrie die onder uitgebreide overheidsregulering van economie, veiligheid en pensioenstelsel
regelgeving. Spoorwegtechnologie zou nu zijn tweehonderdste verjaardag kunnen vieren, als de eerste
demonstratie van een locomotief die een trein van wagons over een spoor trok (de juiste definitie van een
“spoorweg”) werd uitgevoerd door de Cornishman Richard Trevithick in Pennydarren, South
Wales, in 1804.

Deze en andere technologische innovaties hebben de spoorwegen geholpen om
jong te blijven op hun oude dag. De spoorwegen hebben zichzelf keer op keer “opnieuw uitgevonden”.
Zij waren het eerste praktische middel van vervoer over land sneller dan te paard, en
vandaag de dag bieden zij ongeveer 15 miljard passagiers-kilometers per jaar aan forensen en intercity
reizigers per jaar. Ze maakten het mogelijk het Amerikaanse continent te ontwikkelen buiten zijn
zeehavens en binnenlandse rivieren – en met middelen die efficiënter zijn dan door dieren aangedreven wagens
– en bonden de natie samen als een economisch wonder en “arsenaal van democratie”. De
waren de voorboden van het Interstate en Defense Highway systeem als een efficiënt
en vrachtvervoersnetwerk om alle regio’s en grote steden van het land te bedienen. Vandaag de dag
meer ton-kilometers vracht dan enig andere wijze van vervoer over land, en ze doen het
met gemiddelde kosten en tariefniveaus die zijn blijven dalen in prijsgecorrigeerde termen –
en voor vele bewegingen zelfs nominaal – in de laatste kwart eeuw.

Aanbevolen artikelen