Historisch overzicht van de spoorwegen

1. De spoorwegen en hun wortels vertonen een gevarieerd beeld over de hele wereld. In Europa en
Azië zijn zij over het algemeen eigendom van en worden zij beheerd door de staat. In de Verenigde Staten, daarentegen, zijn de
zijn de spoorwegen grotendeels in particuliere handen. Maar dit is niet altijd het geval geweest. Inderdaad, de
aanleg van spoorwegen in Europa in de negentiende en begin twintigste eeuw werd voornamelijk
uitgevoerd door de particuliere sector. Het was pas later dat de regeringen hun controle over
de spoorwegsector.

2. Aangezien de wegeninfrastructuur zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium bevond, beseften de landen al snel
dat spoorwegnetten van cruciaal belang waren voor de economie. Ook de regeringen
vonden dat het hun plicht was om te zorgen voor een goed functionerend spoorwegsysteem in het
publiek belang. De Europese landen begonnen de commercialisering te beperken en de


concurrentie te beperken. Deze stap leidde tot verlies van verkeer en een merkbare verslechtering van de financiële
positie van de spoorwegen. Particuliere spoorwegen waren niet langer bereid te investeren in infrastructuur en
rollend materieel. Tegen 1950 waren bijna alle spoorwegen in Europa in handen van de staat en de
meerderheid nog steeds.

3. Het beeld in de Verenigde Staten is heel anders. Al in de negentiende eeuw,
waren de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen aan de beurs genoteerd. Tegen 1970 waren alle intercity
spoorwegdiensten – zowel passagiers- als vrachtvervoer – in particuliere handen, maar gereguleerd door de
overheid. Het passagiersvervoer liep echter terug en het rendement op de investeringen
onvoldoende om het spoor te onderhouden. Het Amerikaanse Congres besloot tot een nieuw, meer
evenwichtiger regelgevingssysteem op te zetten dat de spoorwegen de mogelijkheid bood vrij te handelen in termen van beheer van hun
hun eigen activa en de prijzen voor hun diensten konden bepalen. Het staatsbedrijf Amtrak werd
opgericht om de vrachtspoorwegen te ontlasten van het merendeel van hun onrendabele passagiersactiviteiten.

4. De ontbinding van de USSR en van Joegoslavië en Tsjecho-Slowakije heeft geleid tot de
het ontstaan van meer dan twintig nieuwe nationale spoorwegmaatschappijen. Sommige van deze netwerken – de nationale spoorwegen van de Russische Federatie, Kazachstan en Oekraïne bijvoorbeeld – behoren
behoren tot de grootste ter wereld.

Aanbevolen artikelen