De Liverpool en Manchester spoorweg

De Liverpool and Manchester, Stephenson’s tweede project, kan logischerwijs worden beschouwd als de eerste volledig ontwikkelde spoorweg die werd aangelegd. Het was de bedoeling een uitgebreide passagiersdienst aan te bieden en alleen op tractie van locomotieven te vertrouwen. De proeven met de Rainhill-locomotieven werden in 1829 uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de krachtvoertuigen aan de gestelde eisen zouden voldoen en dat de adhesie bruikbaar was. Stephensons inzending, de Rocket, die hij samen met zijn zoon Robert bouwde, won de proeven dankzij het grotere vermogen dat door de meervoudige vuurbuisketel werd geleverd.

De spoorlijn begon in een lange tunnel vanaf de dokken in Liverpool, en de Edgehill Cutting waardoor de lijn naar een lagere hoogte over het lage plateau boven de stad liep. Er werden dijken opgeworpen boven het niveau van de Lancashirevlakte om de afwatering van de lijn te verbeteren en om de hellingen op een zacht glooiend natuurlijk oppervlak te verminderen. Een stevige brug werd over Chat Moss (moeras) geduwd om de omvangrijke kunstwerken aan de lijn te voltooien.

Toen de lijn van 50 km (30 mijl) in 1830 voor het verkeer werd opengesteld, kreeg het nut van de spoorwegen de ultieme test. Hoewel de kosten meer dan 40.000 pond per mijl bedroegen en niet langer kon worden beweerd dat de spoorlijn een goedkopere vorm van vervoer was dan het kanaal, toonde de Liverpool and Manchester-lijn aan dat de spoorwegen zich konden aanpassen aan uiteenlopende vervoersbehoeften en -volumes.

Net als in Engeland was de invoering van een stoep met rails in Noord-Amerika oorspronkelijk gebonden aan de zwaartekracht, maar later werd deze aangepast voor de locomotief. In de Verenigde Staten bevonden de eerste relingstoepen zich in of naast Boston, waar in 1807 (toen werd besloten de top van Beacon Hill af te vlakken om het Massachusetts statehouse te vergroten) een tramlijn werd aangelegd om grind naar de voet van de heuvel te vervoeren om te beginnen met het opvullen van de Back Bay. De eerste spoorweg in Canada werd in de jaren 1820 aangelegd door Britse militaire ingenieurs in de Citadel van Qu├ębec stad; deze gebruikte een soortgelijke, met kabels aangedreven tramlijn om de hoogten van Cape Diamond te beklimmen.

Maar het was in 1825 op de Granite Railroad even ten zuiden van Boston aan de kant van Great Blue Hill dat verschillende van de karakteristieke kenmerken van de Amerikaanse spoorwegen, zoals de draaivrachtwagen en de vierwielige vrachtwagen, voor het eerst in gebruik werden genomen.

Aanbevolen artikelen